Vänsterpartiet Mönsterås ser med oro på 2024

Vänsterpartiet i Mönsterås ser framåt mot 2024 med oro. Förutom att komma igång med klimatanpassningsåtgärder måste kommunen komma till rätta med de höga sjukskrivningstalen och budgetöverskridande på socialförvaltningen samt skolfrågorna.

Samtidigt kräver vi i Vänsterpartiet att regeringen stöttar sjukvård, omsorg och skola i dessa tider med hög inflation och stora kostnadsökningar. Istället har flera riktade statsbidrag till dessa verksamheter dragits in.

Socialförvaltningen har behövt ekonomiska tillskott de senaste två åren för att klara verksamheten

I Mönsterås behöver vi komma till rätta med problemen inom socialförvaltningen. Äldreomsorgen får höga betyg av brukarna, samtidigt som personalen har höga sjukskrivningstal. Detta visar att de gör vad de kan och lite till men till priset av hög sjukskrivning. Friskvårdssamtal med personalen är inte tillräckligt. Här måste både arbetssätt och organisation gås igenom.

Vänsterpartiet vill renodla undersköterskornas arbete utifrån deras kompetens och att särskild personal ska genomföra städ, tvätt och andra arbetsuppgifter. I och med att Lagen Om Valfrihet (LOV) upphävs i kommunen finns förutsättningar att förändra arbetssättet inom omsorgen.

Vänsterpartiet har också efterfrågat uppgifter om antalet brukare och tid per brukare (varje brukares behov) för de senaste åren. Det är ett nödvändigt underlag vid en analys av verksamheten och kan bidra till att förklara orsaken till dagens situation.  Vi tror att en förändrad organisation är viktig.

Även skolan drabbas av uteblivna statsbidrag

Kommunalrådet redovisade stolt i artikel i Barometern den 29 december att 87 % av niondeklassarna var behöriga att söka vidare till yrkesprogram. Detta är bra. Men de 13 % av eleverna som inte är behöriga att söka vidare till yrkesprogram eller gymnasium. Hur ska de få jobb och kunna ta sig vidare i livet? Här behövs mer åtgärder.

Alla elever behöver bra kunskaper i att läsa, skriva och räkna när de börjar i högstadiet. Detta är en förutsättning för att kunna ta till sig undervisningen under högstadiet. Därför anser Vänsterpartiet att det behövs ökade resurser till låg och mellanstadiet. Samtidigt behövs det mer personal till högstadiet.

Vänsterpartiet konstaterar med sorg att det skett en neddragning av statsbidragen till kulturskolan. Den har en viktig roll för alla ungdomar som inte är sport eller idrottsintresserade och inte tar del av utbudet av alla idrottsaktiviteter.

Flera skolor i Mönsterås kommun har blivit utdömda bland annat av hälsoskäl. Vänsterpartiet ser positivt att byggnationen av ny skola i Timmernabben har kommit igång. Den befintliga Ljungnässkolan behöver ersättas med en ny skola. En viktig fråga 2024 är hur den ska utformas och var den ska lokaliseras. Ljungnäsområdet kommer att påverkas av stigande havsnivåer, även där dagens skola ligger. Vi måste finna en säker och tillgänglig plats att bygga på.

Vi måste nu ta ett helhetsgrepp och se över samtliga förskolor och grundskolor för att få en långsiktigt bra skolverksamhet i Mönsterås kommun.

Motverka en negativ befolkningstrend i kommunen

Vänsterpartiet ser med oro på en den minskande befolkningstrenden under senare delen av 2023. Då är det viktigt med väl fungerande skolor, bra omsorg och en tillgänglig, attraktiv natur med fritidsområden.