Infrastruktur

I Mönsterås kommun är det många som pendlar till jobb i andra kommuner samtidigt som det är många som pendlar in till kommunen. Detta innebär att Mönsterås kommun är beroende av bra kommunikationer, såväl vägar och järnvägar som bredband.

E22:an förbi Mönsterås samhälle utgör en barriär för utvecklingen av samhället, då det är svårt för fotgängare och cyklister att ta sig över E22:an och direkt livsfarligt för barn. Genom att bygga säkra planskilda överfarter över E22:an skapas möjligheter att utöka samhället på västra sidan om vägen.

Vänsterpartiet anser att:

• Det behöver byggas planskilda korsningar över E22 vid Mönsterås och Ålem.
  • Förbifart E22 i Mönsterås ska prioriteras.
  • Gång och cykeltrafik över E22:an behöver bli säkrare vid Elgerum m fl ställen.
  • Pendlingen behöver underlättas med busskurer, parkeringar för såväl cykel som bilar vid busshållplatserna längsmed E22:an.
  • Kostnaderna för att åka kollektivt måste minska radikalt för att det ska bli attraktivt. På sikt behöver kollektivtrafiken vara gratis.
  • Införa introduktionsbusskort för arbetspendlare för att man ska börja använda kollektivtrafiken vid arbetspendling. Introduktionsbusskort innebär att den som får ett jobb där det finns möjlighet att åka kollektivt till och från jobbet får en månads fribiljett till kollektivtrafiken mellan hem och jobb.
  • Stångedalsbanan behöver elektrifieras och förbättras så att pendlingstrafik till Kalmar underlättas och restiden med tåg till Stockholm avsevärt förkortas.
  • Det behöver finnas laddstolpar i alla tätorter i kommunen.
  • Utbyggnad av fibernätet behöver prioriteras så att alla i kommunen har möjlighet att anslutas.